Het verloop - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van KaiisinSuriname - WaarBenJij.nu Het verloop - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van KaiisinSuriname - WaarBenJij.nu

Het verloop

Door: Kai Bartels

Blijf op de hoogte en volg

28 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Ik ben hier nou een aantal weken en ik begin mij hier al redelijk thuis te voelen. Dit geld niet alleen voor het dagelijkse leven, maar dit geld ook voor mijn stage. Ik werd aan het begin van mijn stage heel warm ontvangen en de mensen zijn alleraardigst tegen mij. Maar ik had er toch een beetje moeite mee. Dit ligt hem vooral in het schoolsysteem in Suriname. Het begint 's Ochtends al met het ophijsen van de vlag op de binnenplaats. Tijdens het hijsen van de vlag zingen alle leerlingen en alle leraren het Surinaamse volkslied. De vorm van lesgeven is hier ook heel anders dan in Nederland. De leraar dreunt de lesstof op en de leerlingen moeten dan gewoon maar luisteren en als ze willen kunnen ze aantekeningen maken. De leraren stellen geen vragen aan de leerlingen en andersom ook niet. Als een leerling iets vraagt dan wordt hij of zij gelijk als onbeschoft bestempeld. Tijdens mijn eerste lessen die ik gaf was het voor mij dan ook enorm lastig. Ik stelde vragen aan leerlingen over bepaalde onderwerpen en niemand stak zijn of haar vinger op. Ik stelde de vraag daarom maar aan een individuele leerling. Iedere leerling aan wie ik een vraag stelde, reageerde heel terughoudend. De laatste week merk ik wel dat leerling aan mij gewend zijn en dan bedoel ik niet alleen aan mij als persoon, maar ook mijn doceerstijl. De leerlingen stellen al makkelijker vragen en wanneer ik vragen stel, dan zijn de leerlingen minder terughoudend.

Sjors (mijn mede stagiair en huisgenoot) en ik gingen ook een keer een weekend buiten de stad met een klas. Deze klas was erg ongemotiveerd en negatief. Het weekend moest ervoor zorgen dat de klas beter zijn best deed. Het was een heel leuk weekend en ik heb een veel hechtere band met de leerlingen gekregen. De schoolweek na het weekend, viel iedere leraar het op dat het weekend wel effect heeft gehad en dat de klas veel beter zijn best doet.

Verder ben ik veel uit geweest en heb ik een betoging van de NDP bijgewoond (de partij van Desi Bouterse). De verkiezingen staan hier weer voor de deur.

  • 02 Maart 2015 - 09:42

    Truus:

    Goed om te horen dat je je draai ook op je stageschool aan het vinden bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2015

verkiezingen

16 Mei 2015

De Surinaamse vrouw

01 April 2015

Verschillende bevolkingsgroepen in Suriname

14 Maart 2015

De Jungle

28 Februari 2015

Het verloop

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 3549

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: